Certificering af supervisorer
Frederiksbergpsykologen vil sikre at kommunerne kan supervisere og arbejde videre med
forløbet selvstændigt ved at uddanne én eller max to i hver kommune som supervisorer.
Supervisorne vil får særlige opgaver med at superviser kollegaer og/eller elever til sikring af
deres kunnen.
Kravene til certificering vil være som følger, jævnfør kravene til certificerede
supervisorer i projekt 19M/SFT:
- Uddannelse som gruppetræner i SFT
- Deltagelse i 2 x 2 dages supervisoruddannelse
- Træning i og varetagelse af mindre supervisionsøvelser i den generelle SFT supervision
- Skal fremvise 3 videooptagelser af SFT og SFT-supervision, hvor min. 2 optagelser skal
være på gennemsnitligt karakterniveau 10-12 - Have færdigheder i at kunne bruge programtrofasthedsskema 1-4. (Som nævnt i
Metode- og implementeringsguiden, side 2, 11 og 12). De skal kunne bruge skemaerne
i en vurdering af egne supervisanters færdigheder - Skal fremvise min. 2 øvelser i gruppe med gruppetrænere under supervision
- Skal have gennemført minimum 3 SFT gruppeforløb (Sker dette først efter SFT-gruppetræner forløbet sammen med de andre SFT-gruppetrænere i den to-årige periode efter SFT-gruppetræner kurset, vil certificeringen tildeles, når det tredje forløb er i hus, desuagtet at det er efter forløbet med det andre
- Minimum 1 års gruppeledererfaring eller lign. ud over SFT (Det vil ofte kunne dispenseres for dette krav, hvis Supvisoren viser tilstrækkelige øvrige kvaliteter)
Indhold i supervisoruddannelsen.
Uddannelsen over 4 dage, vil indeholde såvel teoretisk som praksisorienteret undervisning,
med oplæg, diskussioner og øvelser. Indholdet vil være som på projekt 19M/SFt og blandt
andet have følgende indhold:
- Supervisionskontrakter – at blive enige om form, indhold og mål.
- Supervisions-teori, -metoder, -strategier og -organisering.
- Processer i såvel supervisander og supervisor.
- Observation – Hvad skal man bemærke?
- Analyse – Hvad kan det handle om?
- Reaktion – Hvordan kan man handle på det?
- Evaluering – Hvad virker og hvad virker ikke?
- Forståelse og formidling af rollen som supervisor.
- Klassiske dilemmaer og problemsituationer.
Mere om supervisoruddannelsen senere