Certificering af gruppetrænerne i projekt SFT UIP 2018-2019
Certificering af gruppetrænerne.
Til sikring af den enkelte medarbejders færdigheder som gruppetræner i SFT vil
Frederiksbergpsykologen forestå en certificering af gruppetrænerne i SFT ved følgende proces, som beskrevet i Socialstyrelsens implementeringsguide (Side 13”), udviklet af Allan Hedegaard Fohlmann i samarbejde med Socialstyrelsen i projekt 19M/SFT:
Niveau 1:
Efter gennemførelsen af grundkurset:
”Kravene i forhold til certificering på niveau 1 er, at gruppetræneren har læst
baggrundsmaterialet, deltaget i grundkurset”.. (Der her skal forstås som
gruppetrænerkurset i SFT)..” og har forstået grundtankerne i SFT og vil være i stand til
at fungere som SFT-gruppetræner. Leverandøren har vurderet og godkendt hver
enkelt gruppetræners deltagelse i grundkurset og udbytte heraf – gruppetrænerne
skal således have vist en gennemsnitlig præstation svarende til 7 på karakterskalaen.
Leverandøren vurderer dette gennem spørgsmål til den enkelte gruppetræner,
observation af rollespil og andre øvelser, samt en opmærksomhed på den enkelte
træners aktivitetsniveau i undervisningen. En gruppetræner kan godt bestå dette
niveau, hvis leverandøren vurderer, at vedkommende kan fungere som gruppetræner
sammen med en anden, men måske ikke alene.”
Niveau 2:
Efter gennemførelsen af mindst ét SFT-gruppeforløb.
”Kriterierne for at bestå er gennemførelsen af mindst ét SFT-gruppeforløb, deltagelse i
mindst 70 % af det samlede supervisionsforløb, samt leverandørens godkendelse af
trænerens gruppeterapeutiske færdigheder. Leverandøren har vurderet den enkelte
træners færdigheder i supervisionen. Dels gennem stikprøvetjek og løbende vurdering
og feedback, hvor leverandøren spørger trænerne, hvordan de udfører specifikke
elementer af SFT, dels ved brug af rollespil og videooptagelser. Det er således et krav,
at hver enkelt gruppetræner skal medbringe mindst én sag til gennemgang og mindst
en videooptagelse til supervision og metodeleverandøren skal anvende disse i
supervisionen og samtidig vurdere trænerens færdigheder. Hvis det vurderes, at
træneren ikke udøver SFT på tilfredsstillende vis, superviseres vedkommende og må
derefter medbringe en ny videooptagelse. For at bestå på niveau 2, skal
gruppetrænerne som minimum kunne vise en god præstation, svarende til
karakterskalaens niveau 7, indenfor alle de gruppeterapeutiske færdigheder.”
Vurdering af færdighederne til brug i certificering, vil således ske løbende i undervisningen og supervisionen, udfra aktiv deltagelse, engagement, fremvisning af færdigheder ved diskussion, øvelser og opgaver.
Opsummerende vil vurdering af programtrofasthed overfor metoden og gruppelederfærdigheder, således ske ved bla. følgende:
- Løbende vurdering i diskussioner, øvelser og opgaveløsning, rollespil m.v.
Dette vil svare til ‘klasselærerens’ vurdering ud fra fremvist aktivitet og engagement, viden og færdigheder, når der skal uddeles ‘årskarakterer’. - Programtrofasthed for Social færdighedstræning – skema 1 og 2 – metodeleverandørs checkliste
Disse to skemaer, vil blive brugt af Allan Fohlmann, som checkliste-redskab til at vurdere deltagernes evne til at være SFT-gruppetrænere. Hvis der er tvivl om, hvorvidt en deltager kan leve op til kriterierne som beskrevet under niveau 1 og 2, vil vedkommende blive tilbudt samtale om hvorledes målene kan forsøges opnået. - Programtrofasthed for Social færdighedstræning – skema 3 og 4 – SFT-gruppetrænerens checkliste
Disse to skemaer vil SFT-gruppetrænerne blive lært op i at bruge ift. at fastholde programtrofasthed. Det er således især SFT-trænerens ansvar at foretage selvevalueringer, som metodeleverandøren vil spørger ind til. - Videooptagelse af SFT-gruppe. Supervisanterne vil i løbet af supervisionsforløbet få støtte til hvorledes videoptagelser kan foretages etisk og lærerigt. Der vil i god tid blive aftalt format, regler for supervision på videomateriale mv.
Erfaringerne er at borger ikke har noget i mod det, når der er klare regler, når materialet efterfølgende slettes og når det kun er beregnet til at dygtiggøre medarbejderne. At vi som medarbejdere ofte kan have svært ved at skulle se os selv på video, er så en anden sag, som erfaringsmæssig lander fint, når der er etableret tryghed ved supervisorerne og de øvrige supervisanter.